pondělí 21. května 2018

Jak jsem prozřela a doufám, že dlouhodobě :-))


Sice jsem se v lednu zařekla, že když jsem se v roce 2017 nevzmohla na jediný článeček krom ohlédnutí za rokem 2016, bude první letošní příspěvek ohlédnutí za rokem 2017. No, nějak jsem se k tomu zatím nedostala. Trochu mě to štve, to ohlédnutí je fajn sepsat a uvědomit si na tom co všechno člověk prožil, zažil, užil (si), tak snad to ještě dopadne. Nicméně, dneska jsem tu s jiným tématem - strava.
V prosinci jsem si uvědomila, že jsem totiž zase slušně nakynula. V květnu 2017 jsem zase zavelila stěhovat se a rozhodla se přestěhovat se zpátky do své rodné hroudy, takže stresy okolo stěhování, adaptace na nové zaměstnání, návrat do rodné hroudy, kde jsem ale krom rodiny a hrstky kamarádů po okolí stejně nikoho neznala...a s tím samozřejmě změna stravy, přestala jsem se hlídat kolik toho jím, přestala se pravidelně hýbat... No, dostala jsem se opět na svou nejvyšší váhu, kterou jsem měla naposledy v Anglii. Uznávám, tenkrát v Anglii jsem byť vážíc úplně stejně vypadala ještě o něco buclatější, nyní jsem na tom prostě byla lépe co se "svalové výbavy" týče. Ale to mě vůbec neuklidňovalo... :-D
Myslím, že to bylo právě v prosinci, nebo pak v lednu, kdy jsem narazila na články o IF=Intermitent fasting=Přerušovaný půst. Můžete si to sami dohledat, ale ve zkratce jde o princip, kdy se lidé stravují během jakéhosi jídelního okna, větší část dne ale "drží" půst a nechávají tělo, aby nemuselo neustále zpracovávat nějakou potravu a mohlo odpočívat a i se uzdravovat. Ano, půst působí pozitivně na lidské zdraví a potvrzují to dokonce i doktoři. A v kombinaci s vyváženou stravou lze i zdravě hubnout :-) Většina lidí asi "drží" (uvozovky proto, že po čase přestanete nějaké časové okno vnímat) IF 16/8, tedy 16 hodin nejíst, a pak během 8 hodin jíst - ale ne po celou dobu těch 8 hodin, to se nenechte mýlit. Člověk by měl v tomto čase sníst dostatek živin nejlépe ve třech hlavních jídlech. Nicméně každý nějak začíná, já si pamatuji, že jsem na začátku opravdu jedla "skoro pořád". Hledala jsem pro mě co nejvhodnější sestavu jídel, abych snědla dostatek všeho v méně jídlech, a hlavně abych našla nejvhodnější čas, na který posunout mé jídelní okno. A s příchodem jara jsem si zároveň uvědomila, že už je to přes rok, co jsem našla ozdravný stravovací plán Whole30. Doporučuju kouknout na paleosnadno.cz, tam je záložka Whole30 a je to tam vše krásně popsané. A v neposlední řadě tam je i inspirace co jíst, či celé jídelníčky! :) Každopádně, tenkrát před rokem jsem se sama sobě vymluvila, že se zrovna chystám stěhovat, a že je to moc zeleniny, a tohle a tamto. Takže jsem se na to vyprdla. Letos jsem se k tomu ale vrátila a poté, co mi jedna moudrá duše řekla, že mám pravděpodobně intoleranci na pšenici, cukr a kasein jsem to dokonce - a to právě kvůli tomu kaseinu. Že mi nedělá dobře všudepřítomný cukr a pšenice už jsem tušila dlouho, mléko jsem také pila minimálně, ale kasein jako takový, tedy mléčná bílkovina...toho jsem se upřímně moc vzdát nechtěla. Na mém jídelníčku totiž hodně figuroval bílý jogurt, řecký jogurt, skyr, mozarella... Tak jsem se rozhodla tomu díky Whole30 přijít na kloub a zjistit nakolik mému tělu právě mléčné výrobky (ne)vadí. Duben patřil Whole30! Během toho se člověk stravuje nízkosacharidově a vlastně naprosto bez cukru (a bez jakýchkoli éček apod., no jen si přečtěte ta pravidla), aby ty potencionální škodiče následně začal zařazovat a pozorovat, co s jeho tělem dělají. Už snad během prvních dvou týdnů jsem zaregistrovala, že se mi zlepšila pleť, a to až o 90%. Kdo mě zná, tak ví, že se mi pleť pořád měnila, neustále se mi vracelo akné. K mému akné už mi ale několik lidí řeklo, že to není pravé akné, ale projev zánětu v těle. Jenže jednou jsme řešili, že ho mám někde na játrech, jednou ve střevech, poté snad i v ledvinách..., řešila/snažila jsem se to léčit homeopatiky a to stejně nikdy nijak extra nezabíralo. No bodejď by jo, když jsem pořád jedla ty stejné škodiče, že. Díky Whole30 jsem ty škodiče ale z jídelníčku vymazala a zánět se opravdu začal vytrácet, ha! Naštěstí pro mě mě po zařazení mléčných výrobků nečekaly žádné křeče v břichu, možná jen lehké nafouknutí, ale nemyslím si, že je to něco strašného, za to jsem moc vděčná. Nicméně jsem od netučného skyru přešla na tučný tvaroh a zakysanou smetanu, beze srandy! :-D Přešla jsem totiž na nízkosacharidovou stravu, takzvané low carb LC, nebo ještě konkrétněji low carb high fat LCHF = nízkosacharidovou vysokotučnou strava. Není to tak striktní jako Whole30, člověk nemusí koukat, jestli v tom, co kupuje není ani ždibek cukru či nějakého syřičitanu apod. Ale jinak je to též prokazatelně ozdravné stravování a princip zůstává stejný. Jíst okolo 3 chodů denně, nejíst přílohy, nebo teda alespoň ne ty typické jako rýže, těstoviny, brambory, luštěniny, jíst hodně zeleniny a hlavně, jíst DOSTATEK BÍLKOVIN A TUKŮ. Myslím, že pravé LCHF má dokonce v pravidle, že tuků by mělo být v jídelníčku člověka víc gramů, než bílkovin. Já si toto určila trochu jinak, neb jsem velká holka a o stravování už něco vím. Nicméně opět doporučuji pro zainteresované web paleosnadno.cz a tentokrát sekci Low carb a tentorkát také deliketo.cz. A je mi skvěle, vím a cítím, že jsem zdravější, hubenější... Člověk samozřejmě má své dny, kdy by snědl slona, to potom lze zařadit cheat days, že. Jde ale o to, že LC lze držet DLOUHODOBĚ! NEJDE O ŽÁDNOU rychlehubnoucí DIETU, jde o ozdravný dlouhodobý styl stravování. Stejně jako se vegetariáni rozhodnout nejíst maso, cukrfree lidé mají příjem sacharidů, pokud se nemýlím okolo 100g, LC přijímají sacharidů okolo 50g. Ještě je potom jedna extrémnější kategorie, keto, skoro se mi chce napsat ketodieta, protože tam je příjem sacharidů omezen na 20g denně, a to je opravdu malinko a např. pro mě by to na dlouhodobé stravování rozhodně nebylo. Někomu jinému to ale zase může naopak vyhovovat.


Nicméně, jak vznikl dnešní článek? Jsem na Facebooku v jedné nízkosacharidové skupině, kde jsou naštěstí moc fajn lidičky, kteří se podporují a sdílejí spolu spoustu chutných receptů. LC totiž vůbec není nudné stravování, no jen se podívejte na paleosnadno.cz na ty ňaminy od Lucie Grusové. Já jsem třeba v neděli pekla Brownie z červené řepy! No napadlo by vás někdy dělat koláč z červené řepy? No mě teda nikdy! :-D Zpět k tématu - jsem tedy členkou té skupiny, ale dneska jsem si všimla několika nových zpráv od lidí, kteří snad ani nečetli připnutý příspěvěk se základními informacemi o LC a už se ptali (na informace, které by se v tom příspěvku dočetli), nebo si snad stěžovali na malý úbytek váhy... Motivovalo mě to tedy k tomu, abych jim sepsala pár bodů z pohledu jedné holky, která sama vždy bojovala s váhou/jídlem, svého času byla schopná sníst 4 rohlíky či celou nutellu najednou. A vznikl z toho příspěvek o 10 bodech! Když jsem ho postla, zhrozila jsem se jeho délky, nicméně následné pozitivní reakce mě skoro dojaly a utvrdily v tom, že jsem své rady sdílela na správném místě - a že bych měla využít právě svého blogu k tomu, aby byly tyto moje body dohledatelné komukoli kdykoli, nebo snad i dokonce mně samotné v době, kdy bych snad začala pochybovat. Řeknu k tomu už jen jediné a pak se sami rozhodněte, jestli si ten můj příspěvek přečtete, či tento blog zaklapnete. Kéž by mi současné rozhodnutí zůstat na LC stravě zůstalo napořád!




Můj dnešní příspěvek z facebooku, který má za nějakých 5 hodin od zveřejnění okolo 300 likeů a xx komentů, a já mám nesmírnou radost, že jím mohu někoho inspirovat, někomu poradit a snad i pomoct:

Nový týden přinesl enormní příliv nových zpráv na styl "Jedu LC týden/měsíc, je to skvělé, cítím se mnohem lépe, mám více energie...ALE nehubnu, co mám dělat?!?", a nejlépe pak z toho člověka vyleze, že přitom zhubnul za měsíc 2 kg. Já se ptám, co byste chtěli víc? Zázraky do tří dnů? Vždyť i 1 kg je krásný úspěch! Zhubli byste ho, pokud byste se stravovali stejně jako před změnou? Asi těžko.

Zkusím vám tu napsat pár bodů z osobního pohledu, které mě v průběhu psaní napadnou, budou spolu asi i souviset. A klidně mě doplňte

1) Vždy si uvědomte, jak dlouho jste tělo krmili fujtajblama. Tělo se nejdříve musí po těch letech špatné stravy či, klidně i nevědomého, podvyživování vzpamatovat a uvěřit vám, že to s ním konečně myslíte dobře. Pak teprve může přijmout novou stravu za své a přepnout z programu ukládání tuku na spalování.

2) Každý jsme jiný, aneb to, co funguje u jednoho, nemusí fungovat u druhého. Jeden může jíst například mléčné výrobky ve všech jídlech za den, druhý po jejich konzumaci tak lehce nehubne a je lepší je jíst jen párkrát týdně.

3) Vždy platí poslouchat své tělo. Pokud je vám po něčem těžko nebo vás bolí břicho apod., snažte se to co nejvíc omezit. Ač vás to teď bude třeba "bolet", zvyknete si, stejně jako jste si zvykli nejíst cukr  Nicméně nikde není psáno, že si to sem tam nemůžete dát, no ne?

4) Nehroťte to tak, obzvláště ne pokud cítíte, že vaše hlava blbě přijímá omezení! Někomu víc vyhovuje striktní přístup "můžu vs nesmím". Mně samotné se ale spíš osvědčil přístup, že můžu jíst COKOLI, ale NECHCI. Klidně si můžu dát čerstvý rohlík - ale opravdu ho chci? A to je pro mou hlavu sakra rozdíl, kór když chci něco pojmout jako dlouhodobou změnu stravy! Myslíte si, že už si nikdy nedám "pravou" pizzu? Já vám rovnou říkám, že jednou si ji, a s chutí, dám. Otázkou je, jak se poté budu po normální mouce cítit. Dost možná je i varianta, že mě má tělesná reakce proškolí a já už na ni nikdy chuť mít nebudu...  Každopádně, pripnuta tabulka "Deliketo-co jíst" je JEN doporučení! Když na sobotní oslavě ujedete a dáte si svíčkovou nebo dortík z "obvyklých" surovin, rozhodně na to neumřete a ani nenaberete 5 kg. Váha se vám maximálně na pár dní zasekne, protože tělo nebude chápat, co jste mu to dodali za palivo. Benzínový motor bude mít také chvilinku problém, když do něj cmrndnete naftu, pak to rozdycha a jede dál.

5) S body 2-4 souvisí i to, že byste měli jíst tolikrát, kolikrát to vyžaduje vaše tělo. V obecných pravidlech je napsáno jíst 3x denně. To bych brala opět jako doporučení a zejména pro někoho, kdo byl zvyklý se stravovat podle fitness jídelníčku 5-6x denně, nebo pro někoho, kdo vlastně jedl od rána do večera ve formě různých svačinek, tu sezobl toto, tamhle zase tamto. Dostatek bílkovin a tuků, i když v méně chodech za den, vaše tělo nakrmí dostatkem živin na celodenní bezpečný chod; i kdybyste jedli jen 1x denně (tzv. IF intermittent fasting, přerušovaný půst)! Vždy ale platí pravidlo: pokud máte hlad, nenajedli jste se dostatečně a měli byste něco kvalitního dodat a vzít si z toho ponaučení do dalších dní. Toto se děje většinou na začátku, kdy člověk na LCHF najizdi, než odpozuruje, jak velké mají být jeho porce, aby nepocítil mezi jídly hlad. Kdo si chcete být jist, že jíte dostatek, v kalkulačce na paleosnadno.cz si spočítejte vaše makro hodnoty, které si pak zadejte do kaloricketabulky.cz a pár týdnů si zapisujte vše, co jíte. Uvidíte tak v přehledných grafech, jestli jíte dostatek tzv. makro hodnot. Dávejte na dostatek jídla opravdu pozor, je to DŮLEŽITÉ, pokud byste totiž měli hlad dlouhodobě, znamenalo by to, že se podvyživujete a vaše tělo zase pravděpodobně začne ze strachu tuk ukládat. (Nejdříve takový člověk rapidně hubne, protože jí ve velké kalorické restrikci, ale z dlouhodobého hlediska je to nebezpečné.)

6) Cílem stravování se podle LCHF pravidel by neměl být primárně úbytek váhy, i když nepopírám, že ten dokáže slušně motivovat, obzvláště když si pak všimne i okolí a vám někdo po roce vysekne kompliment, jak vám to sluší... Nicméně, zkuste vždy hledat dlouhodobá ZDRAVOTNÍ pozitiva! Někomu se srovná cholesterol, někdo se vyléčí z cukrovky atd. Já jsem například již po 2 týdnech zaregistrovala, že mé akné je najednou o 90% lepší! (A to jsem už mnoho let věděla, že pramení ze zánětu v těle, ale namísto ozdravy jídlem jsem hledala zázračná homeopatika, která by mi s tím pomohla...) A to ani netušíme, jaká zázračná očista probíhá uvnitř nás. Představte si, jak jsou třeba krvinky najednou veselé, že mohou pracovat v čistém prostředí, nebo mozek, že se může soustředit na to, co má. Opět použiji přirovnání k autu - když natankujete kvalitní palivo, je třeba sice dražší, ale auto dojede dál. Plus efekt, který běžný řidič nevidí je, že motor a spol. se tak, s prominutím, nezasere. Jako je v knize Jídlo na prvním místě: "Co vkládáte do úst vaše zdraví buď zlepšuje, nebo poškozuje. Takže je to vlastně jednoduché, jde JEN o to, vybírat si jídlo, které zdraví vylepšuje."

7) Chuť vs hlad - dali byste si teď okurku? Pokud ano, jděte se najíst, máte hlad. Pokud ne, jen s vámi cloumají chutě a nechte si je zajít. Případně si k jednomu z vašich jídel dopřejte trochu šlehačky s jahodami, zakysanku s boruvkami nebo domácí tvarohový nanuk, a to jako odměnu, jak se vám daří uzdravovat se!

8 ) Nevažte se, MĚŘTE se! Kg můžou stát, ale cm se snižovat, opravdu.

9) Každý máme své ups and downs, neboli dny, kdy si připadáme skvěle, plní energie, krásní, hubení, silní a odolní vůči kdejakým (potravinovým nástrahám). Každý z nás ale zažil i naprosto opačné dny, kdy si připadá jako největší looser a chtěl by zůstat doma a brečet do polštáře. Já naposledy minulý týden, kdy jsem měla opravdu silné PMS (ač osobní informace, k životu patří a rozhodně se nestydím za to, že jsem zdravá menstruující žena!). V takovém případě vám radím jediné: Přijďte sem do skupiny, napište, že vám je ouvej, a my už vás z toho dostaneme! 💕

10) Ať už jste kdokoli, vážíte kdo ví kolik, berete nespočet prášků na zdánlivě neléčitelné nemoci nebo jen hledáte sami sebe...MÁTE tu MOC si stravou SAMI POMOCI ke zdravějšímu tělu a duchu! Je to jen ve vašich rukách, respektive ve vašich ústech.






_________________
Pro informace opravdu doporučuji paleosnadno.cz či deliketo.cz, případně knihu Jídlo na prvním místě, Život bez pšenice, Syndróm trávenia a psychológie (nenašla jsem v CZ), Moučný mozek, Jak pálit a neukládat. Sama jsem všechny zatím nečetla, ale jistě jsou všechny skvělé. Taktéž doporučuji zhlédnout film That Sugar Film z roku 2014, na ulož.to je s CZ titulky, kdy zdravý člověk najel na běžnou stravu běžného člověka, zkoušel i běžná jídla/svačinky pro děti. No uvidíte sami, co to s ním udělalo. A v neposlední řadě je spoustu videí na fb na téma cukru a i česky nadabovaný dokument Cukr, sladký zabiják.

Žádné komentáře:

Okomentovat